بسمه تعالی
گفتمان انقلاب اسلامی ، حضرت امام خمینی (ره)ومقام معظم رهبری
نفوذ فکری فرهنگی سیاسی از نگاه قرآن
الف) فکری فرهنگی
۱- نفوذ دشمن از راه سرگرمىهاى غلط
يكى از راهها، سرگرمىهاى غلط است. وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ. [۱]
۲-نفوذ از راه دوگانگی در رفتار
«الَّذينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ» [۲]
يك عده براى اين كه مسلمانها را تضعيف كنند گفتند برويم مسلمان شويم. عدهاى از يهودىها صبح خدمت پیامبر رفتند و گفتند يا رسول الله ما جمعى از يهودىها مىخواهيم مسلمان شويم. بر پیامبر آيه نازل شد که این کارها نقشه دشمن است و می خواهند شیطنت کنند. نقشه این است که صبح دست جمعى مسلمان شوند و غروب دوباره يهودى شوند. اين کار دو خاصيت دارد: يكى اینکه به بقيه يهودىها مىگويند چرا می خواهید مسلمان شويد ما كه صبح مسلمان شديم برگشتيم و دوباره يهودى شديم. دیگر اینکه مسلمانها در اعتقاداتشان متزلزل شوند چرا که تصور می کنند مكتب اسلام قوى نیست.
۳- نفوذ اعتقادی و تلاش برای بى دين كردن مردم
از روش از طریق مختلفی انجام می گیرد که عبارت است از:
– حق را با باطل مشتبه مىسازند: «يا أهل الكتاب لم تلبسون الحق بالباطل» [۳]
– آگاهانه حقايق را كتمان مىكنند: «و تكتمون الحق و أنتم تعلمون» [۴]
– از طریق قلب واقعیت و معكوس جلوه دادن حقایق : ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً .[۵]
– از طريق زرق و برق و لذّات: زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ .[۶]
– مسائل مضر را به مردم آموزش می دهند: وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُم .[۷]
– مطالب خود را چنان بيان مىكنند تا ديگران را به اشتباه انداخته، گمان كنند كتاب آسمانى است:«يلوون ألسنتهم بالكتاب لتحسبوه من الكتاب» [۸]
ب) سیاسی امنیتی
۱- از طريق عوامل نفوذي
یکی از مرسوم ترین راه های نفوذ، جمع آوری اطلاعات از طریق عوامل نفوذی و همچنین ایجاد انحراف و القای شبهات از طریق دوستی است.
– لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ .[۹]
– «سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرين»[۱۰]
۲-نفوذ از راه عملیات روانی و تهدید
تبلیغات دورغ به نفع دشمن و ایجاد دلهره در جبهه مومنان یکی دیگر از راه های نفوذ دشمنان است:
– «انَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ» [۱۱]
۳- از راه ارعاب و تحقیر
«يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْط»[۱۲].
راه جلو گیری از این نوع نفوذ استقامت است: «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» [۱۳]
۴- ایجاد سوءظن نسبت به رهبری
قرآن مىفرمايد: هرگاه ناگوارى به بنىاسرائيل مىرسيد، فال بد مىزدند و مىگفتند: اين حوادث تلخ به خاطر وجود موسى است.« يَطَّيِّرُوا بِمُوسى[۱۴]»
۵- ایجاد امید به دشمن
این شوه از نفوذ امروزه مرسوم شده است و برخی با بزک کردن چهره دشمن و امیدبخشی نسبت به حسن نیت دشمنان، وعده گشایش به مردم می دهند. در صورتی که قرآن به صراحت می فرماید: «و لن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم ».[۱۵]
۶- دادن وعده های کاذب
قران بیان می دارد ممکن است با زبان به شما وعده هایی بدهند و شما را راضی کنند ولی درواقع عمل نخواهند کرد: «يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ»[۱۶]
۷- از طریق نرمش و دوستی
قرآن می فرماید دشمن ممکن است برای نفوذ در شما از گذشته اعلام برائت کند و عذرخواهی نماید اما مطمئنا دروغ میگویند: « يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُل لاَّ تَعْتَذِرُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ » [۱۷]
۸- از طریق شبكه سازی
– «وَ كَذلِكَ نُوَلِّى بَعْضَ الظَّالِمينَ بَعْضاً»[۱۸]. یکی از بارزترین نمونه های این شیوه در این عصر را می توان نظم نوین جهانی دانست چراکه استکبار توانسته است با غلبه دادن به اندیشه و اخلاق و سبک زندگی مادی خود بر بخشی از ملت ها و دولتهای جهان، نظم جدیدی در قالب تمدن غربی را عرضه نماید. و از این طریق نفوذ گسترده ای را در سرتاسر جهان شکل دهد.
– «إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ» [۱۹] با این شیوه شبكهى داخلى اتحاد ميان عناصر دشمن ایجاد می شود و در این میان مهر ههايى هستند که مطالب را به مهرههاى داخلى به صورت درگوشى و محرمانه انتقال می دهند. «يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ»[۲۰].
۹- نفوذ از طریق خدمت رسانی
دشمن گاهى از راه خدمت رسانی و کمک مادی وارد مىشود. امروزه به اسم موسسات مردم نهاد، خیریه و یا کمک به محیط زیست و… در جایی سرمایه گذاری می کنند و وقتی پايشان بند شد فكرشان را بند مىكنند.
– «ما كانَ لِلْمُشْرِكينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ»[۲۱].
– «ان الّذين كفروا ينفقون أموالهم ليصدّوا عن سبيل اللّه» [۲۲]
نمونه ای از تجربه نفوذ در قرآن( سقوط بنىاسرائيل)
«وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَ أَنتُمْ ظَالِمُونَ» (بقره، ۵۱)
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه با موسى چهل شب وعده گذارديم وشما پس از (آمدن) او (به ميقات،) گوساله را (معبود خود) گرفتيد، در حالى كه ستمكار بوديد.
در سقوط جامعهى بنىاسرائيل به دامن شرك، چند عامل نقش داشت:
الف) حضور نداشتن رهبرى همچون: حضرت موسى.
ب) حضور منحرفان هنرمندى مانند: سامرى.
ج) استفاده از وسايل جذّابى همچون: طلا و زيور آلات.
د) استفاده از وسايل تبليغاتى پر سروصدا ومردم فريب؛ زيرا گوساله سامرى صدا مىكرد.
ه) زود باور بودن مردم و از طرفى نبودن ايمانى قوى و عميق.
و) مساعد بودن زمينه و سابقهى بتپرستى.
جدول مقایسه ای راه های نفوذ ابلیس و آمریکا، مبتنی بر آیات قرآن
راه های نفوذ شیطان بزرگ(آمریکا)
قرآن و راه های نفوذ شیطان (ابلیس)
انواع نفوذ
نفوذ در قوه ادراک سیاسی مسؤلان و تغییر دستگاه محاسباتی آنان
فوسوس الیه الشیطان…(طه ۱۲۰)
۱-وسوسه
سابقه بد عهدی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا
یعدهم و یمنیهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا(نساء ۱۲۰)
۲-وعده دروغین
تحریف مکتب امام خمینی (ره) و ترویج اسلام رحمانی(قرائت سکولار و لیبرال از اسلام و مکتب امام)ِ
فوسوس الیه الشیطان قال یا آدم هل ادلک علی شجره الخلد و ملک لایبلی(طه ۱۲۰)
۳-جایگزینی
ایجاد دو قطبی های تشتت آفرین در جامعه در راستای ایجاد تقابل و شکاف بین مردم و نظام با القای اینکه مسائل مردم مسئله نظام نیست.(منطقه –معیشت/ موشکی-معیشت/ارتباط –انزوا)
انما یرید الشیطان أن یوقع بینکم العداوه و البغضاء…(مائده ۹۱)
۴-اختلاف افکنی
غفلت از دشمن، اعتماد به دشمن و فراموش سازی سابقه دشمنی و خیانت های دشمنان
إستخود علیهم الشیطان فأنساهم ذکرالله…(مجادله ۱۹)
۵-فراموش سازی
ایجاد احساس پیروزی کاذب در بخش خاصی از جامعه، انتقاد ناپذیری مسئولان، تحقیر مخالفان
و إذ ذین لهم الشیطان اعمالهم…(انفال ۴۸)
۶-خود فریبی
بسط تبعات توافق و برجام به مسائل غیر هسته ای مخصوصا مسائل فرهنگی و اجتماعی و القای ایجاد فضای باز در این حوزه ها و زمینه سازی برای ترویج و تحمیل سبک و فرهنگ زندگی غربی
انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاء فی الخمر و المیسر ویصدکم عن ذکر الله و عن الصلاه…(مائده ۹۱)
۷-لاابالی گری
دو راهبرد اصلی برای مقابله با خطر نفوذ از نگاه قرآن
نسبت به آمریکا
نسبت به شیطان
حساسیت و حواس جمعی
إن الذین اتقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذا هم مبصرون (اعراف ۲۰۱)
پرهیز کاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان میشوند به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می افتند و(در پرتو او راه حق را میبینند) و بینا می گردند.
ذکر
دشمن گریزی و انقلابی گری
و إما ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله إنه هو السمیع العلیم ( فصلت ۳۶)
و هرگاه وسوسه های از شیطان متوجه تو گردد از خدا پناه طلب، که او شنونده و آگاه است.
استعاذه
حسن ختام:
مقام معظم رهبری:
باید همه تلاش کنند، همه کوشش کنند، همه کار کنند و همه بدانند دشمن میخواهد چه کار کند، حواسشان همه جمع باشد. این آن حساسیتی است که من میخواهم در همه مسئولین کشور به وجود بیاید. بدانند که دشمن در چه کار است، بدانند که هدف دشمن چیست، با لبخند دشمن، با احیانا یک مساعدت کوتاه مدت دشمن در یک امری، در یک مسئله ای، یا فرض کنید مساعدتی که در یک جا کرد، یک همراهی ای کرد، یک کلمه حرفی احیانا-که خیلی هم بعید است- به نفع جمهوری اسلامی به زبان آورده شود، به این حرف ها ما فریب نخوریم، بدانیم دشمن چه کار میخواهد بکند.( ۱۲/۶/۱۳۹۴)
www.hasanalinorouzi.ir حسنعلی نوروزی
[۱] لقمان /۶
[۲] آل عمران/ ۷۲
[۳] آل عمران، ۷۱
[۴] آلعمران، ۷۱
[۵] . يوسف/ ۲۵٫
[۶] . آل عمران/ ۱۴
[۷] . بقره/ ۱۰۲٫
[۸] آل عمران ۷۸
[۹] . آل عمران/ ۱۱۸
[۱۰] . مائده/ ۴۱٫
[۱۱] آل عمران/ ۱۷۳
[۱۲] آل عمران/ ۲۱
[۱۳] فصلت/ ۳۰
[۱۴] .اعراف/ ۱۳۱
[۱۵] . بقره، ۱۱۹
[۱۶] . توبه/ ۸
[۱۷] . توبه/ ۹۴
[۱۸] انعام/ ۱۲۹
[۱۹] انعام/ ۱۲۱
[۲۰] هود/ ۵
[۲۱] . توبه/ ۱۷
[۲۲] انفال ۳۶