امام علی عليه ‏السلام :
بخشش كارگزاران از اموال مسلمانان، ظلم و خيانت است.

مدیر سابق شعب بانک انصار استان در مصاحبه با صبح قزوین:

امروز در کشور بانکداری اسلامی نداریم/ فعالیت‌ قارچ‌گونه موسسات مالی غیرمجاز یکی از تهدیدات نظام بانکی است


کد خبر: 215040/ کدخبرنگار : 23/ تاریخ انتشار: 1395/06/11 ساعت: 11:46 AM

 

مدیر شعب سابق بانک انصار استان با بیان اینکه امروز در کشور بانکداری اسلامی نداریم، عنوان کرد: یکی از تهدیدهایی که برای نظام بانکی کشور می‌باشد وجود موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز درکشور و رشد و فعالیت‌های قارچ گونه آنها در سطح کشور است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، نظام بانك‌داري بدون ربا در ايران با تصويب قانون عمليات بانكي بدون ربا در سال 1362 و اجراي آن در سال 1363 آغاز شد. اگر چه قبل از آن سيستم بانك‌داري اسلامي در دنيا شناخته شده و تعدادي مؤسسه‌هاي مالي بر مبناي بانك‌داري اسلامي و حذف ربا به ارائه‌ خدمات بانك‌داري به مسلمين مي‌پرداختند، اما نكته‌ مهم در مورد ايران، حذف كامل بانك‌داري متعارف و پياده سازي نظام بانك‌داري بدون ربا در تمام سيستم پولي كشور بود.
قانونی که می‌توان گفت تا به امروز در بانک‌های کشور اجرایی نشده است و فقط به عنوان یک تابلو شعاری در دستان مدیران بانک‌ها نگاه داشته شده است.
برای ریشه یابی این موضوع و چرایی اجرایی نشدن بانکداری اسلامی در کشورمان مصاحبه‌ای با حسنعلی نوروزی مدیر شعب سابق بانک انصار استان قزوین انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

صبح قزوین: چه تعریفی از بانکداری اسلامی دارید؟
نوروزی:اسلام دین معنویت است و احکام آن مبتنی بر تعالی انسان می‌باشد. در جامعه اسلامی، نگاه به اقتصاد نگاه مادی نیست بلکه انسان در این جامعه باید بکوشد تا با رشد ظرفیت‌هایش به شکوفایی معنوی برسد.
اقتصاد اسلامی از این منظر، کار و کوشش مقدسی است در راستای تحقق زندگی با حاکمیت ارزش‌های الهی بنابراین، بانکداری اسلامی به عنوان شاخه‌ای از شجره طیبه اقتصاد اسلامی است که باید بوسیله آن پاکیزگی جسم و جان انسان وجامعه اسلامی درآن تضمین شود.

صبح قزوین: چقدر بانک‌های ما تابع اصول بانکداری اسلامی هست؟
نوروزی: بانکداری اسلامی نظام مالی است بر مبنای احکام معاملاتی و اقتصادی اسلامی، فعالیت‌هایش مطابق با قوانین و شریعت اسلامی و وﺟﻮه ﺳﭙﺮده ﮔﺬاران بایستی ﻃﺒﻖ ﻣﻮازﯾﻦ ﺷﺮﻋﻰ و ﺣﻘﻮﻗﻰ و در ﻗﺎﻟﺐ ﻋﻘﻮد ﻣﻌﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬارى ﺷﻮﻧﺪ.
در این رویکرد مالی، خدمات باید آنگونه باشد که همه فعالیت‌ها به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی تولیدی ختم شده و منجر به قسط، عدالت، انصاف و توسعه متوازن فردی و اجتماعی با توزیع عادلانه منابع مالی شود.
این ﺑﺎﻧﮑﺪارى ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ سرمایه گذاری در ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎیی از اﻗﺘﺼﺎد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﻰ‌ﮐﻨﺪ که نیازهای بدیهی و مشروع انسانی را تأمین می‌کنند و او را از تجمل گرایی، اسراف، و زیاده خواهی برحذر می‌دارد.
یکی دیگر از ﻣﺒﻨﺎهاى کلیدی این ﺑﺎﻧﮑﺪارى، پرهیز از پیامدهای ویرانگر رباخواری به عنوان محاربه با خداست که چرخ تولید را ازکارمی اندازد و ریسک پذیری کارآفرینان را کاهش می دهد و فعالیت های اقتصادی را به سوی واردات کالاها و خدمات غیرضروری و تجملی و سودهای مبتنی بر رانت سوق می دهد. و واسطه گری غیرمنصفانه را به عنوان آفت تولید، رشد می‌دهد.



هم اکنون در کشور ما بانکداری اسلامی نداریم بلکه در شهریورماه سال 1363 قانون عملیات بانکداری بدون ربا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس ازتایید شورای نگهبان از ابتدای سال 1364 در بانک‌های کشور عملیاتی شد.
البته این قانون نواقصی دارد و تاکنون هم آنطورکه باید و شاید در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری عملیاتی نشده است و فقط توانستیم ربا را از سیستم نظام بانکی حذف کنیم و تا رسیدن به نظام بانکداری اسلامی فاصله زیادی داریم.

صبح قزوین: آیا قانون بانک داری اسلامی در ایران به مرحله اجرا درمی‌اید یا فقط اسم آن اسلامی است؟
نوروزی: با وجود همه مزیت‌هایی که اشاره شد، پس از انقلاب اسلامی، دستیابی به بانکداری اسلامی به یک آرمان تبدیل شده و بر اثر چالش‌های بسیار در عرصه‌های گوناگون، به طورکامل محقق نشده است.
اکنون بر هیچ کس پوشیده نیست که تحقق کامل بانکداری اسلامی جز از طریق برنامه‌های جامع و نهادینه سازی حقوقی، فقهی و اجرایی و همکاری و همدلی گسترده قوای مقننه، مجریه، قضاییه و همه فعالان اقتصادی و موسسات مالی و اعتباری میسر نیست اما از آنجا که هدف از انقلاب اسلامی تأسیس بنای جامعه اسلامی با همه خصیصه‌های الهیاش است ضعف و سستی در تهیه و اجرای کامل این هدف مقدس بیشتر از این جایز نیست و باید تمامی مسئولین به سمت بانکداری اسلامی واقعی حرکت نمایند تا موجبات شکوفایی و بالندگی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی فراهم آید.

صبح قزوین: طبق حکم مراجع معظم تقلید برخی امور بانک‌ها حکم رباء را دارد، نظر جنابعالی در این مورد چیست؟
نوروزی: انسان موجودی است اجتماعی و در جهت تامین نیازهای زندگی خود به ناچار بایستی با همنوعان خود همکاری و مراودت داشته باشد این همکاری و مراودت از زمانی که انسان تصمیم گرفت در روستاها وشهرها به صورت اجتماعی زندگی کند، شروع شد و با ظهور اسلام برنامه‌های نامشروع و خلاف سازگاری با فطرت و مصالح نظام‌های اجتماعی مانند ربا را مردود اعلام کرد و روابط مشروع و هماهنگ و همسو با مصالح انسانی و اجتماعی بشر مانند بیع، اجاره، مضاربه را مورد تایید قرارداد که با ظهور اسلام و گسترش آن در جهان در روابط اقتصادی هم تحول اساسی رخ داد.
به طوریکه برنامه‌های اقتصادی اسلام بخش وسیعی از احکام فردی و اجتماعی را در جهان اسلام به خود اختصاص داده است.
ربا که همان معامله مثل به مثل همراه با زیادی است، عملی است حرام و از گناهان کبیره می‌باشد از آنجا که ربا بنیاد اقتصادی جامعه و نظام اجتماعی را به تباهی می‌کشاند و انسانیت را به نابودی تهدید می‌کند در قرآن کریم و در روایات گوناگون بشدت با آن مخالفت شده است و ربا را از هر گناهی بزرگتر دانسته و بر آن وعده عذاب الهی داده شده است.
یکی از مهمترین احکام که بایستی هم بانکداران و هم کاسب‌های جامعه اسلامی با آن آشنا شوند و مطالعه کنند احکام مربوط به معاملات است که در میان معاملات اولین و مهمترین قرارداد متداول در روابط اقتصادی بیع (خرید وفروش ) است که نقش بسیار مهمی در روابط اجتماعی دارد لذا یادگیری احکام خرید و فروش پیش شرط داد و ستد صحیح است.
حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند:
بر هرکس که خودش به تجارت و سایر انواع کسب اشتغال دارد واجب است احکام و مسائل مربوط به آن را یاد بگیرد تا صحیح آن از فاسدش بشناسد و از ربا سالم بماند و مقدارلازم آن است که حکم تجارت و معامله ای که انجام می‌دهد در همان موقع انجام دادن هر چند از روی تقلید بداند.