امام علی عليه ‏السلام :

جودُ الوُلاةِ بِفَيءِ المُسلِمينَ جَورٌ وخَترٌِ؛ بخشش كارگزاران از اموال مسلمانان، ظلم و خيانت است.

کار آفرینی -جلسه دهم

بسمه تعالی

کارآفرینی

جلسه دهم : توسعه کسب وکار ، چرخه حیات کسب وکار(شرکت /سازمان) :

مقدمه :
یک کارآفرین بعد ازاینکه فعالیت کارآفرینانه خودراشروع کرد باید به توسعه وگسترش آن بپردازد. بقا ورشد یک شرکت یا یک کسب وکارنیاز به آگاهی کارآفرین هم درزمینه راهبردی وهم مهارت ها وتوانایی های فنی دارد . که هرکدام ازمهارت ها وتوانایی ها با بخشی ازتوسعه کنونی شرکت مرتبط هستند .

 

چرخه حیات شرکت :

صاحب نظران مراحل ایجاد وتوسعه ی کسب وکارهای کوچک را درقالب های متعددی تقسیم بندی کرده اند. بطور کلی وسنتی چرخه حیاط این نوع کسب وکارها در5 مرحله مورد بررسی قرارمی گیرد.

1 – مرحله ایجاد

2 – مرحله شروع

3 – مرحله رشد

4 – مرحله تثبیت

5 – مرحله نوآوری یا افول

 

مرحله ایجاد :

مرحله ایجاد به عنوان مرحله اول واساس فرایند کارآفرینی محسوب می شود و شامل فعالیت های مرتبط با شکل گیری اولیه کسب وکار است و به خلاقیت نیازدارد. این مرحله علاوه بر جمع آوری وگسترش منابع ، به عنوان مرحله خلاقیت ، ارزیابی وایجاد ارتباط برای تدوین راهبرد اولیه کارآفرینی است .

اهداف کلی ، ماموریت وجهت گیری کسب وکاردراین مرحله مشخص می شود.

 

مرحله شروع :

دراین مرحله فعالیت های لازم برای ایجاد برنامه تجاری رسمی ، جستجو برای سرمایه ، انجام فعالیت های بازاریابی و ایجادتیم کارآفرینانه انجام می شود.

 

مرحله رشد :

این مرحله, گذری از رهبری تک نفره کار آفرینی به رهبری مدیریتی تیمی است و نیازمند تغییرات مهمی در استراتژی کار آفرینانه است .کار آفرین در این مرحله با مشکلات و موانع اساسی بیشتری مواجه است .

این چالش های جدیدکارآفرین را وادار می کند تا مهارت ها ی متفاوتی را کسب کند ودرعین حال دیدگاه کارآفرینانه را برای سازمان حفظ کند .

 

مرحله تثبیت :

دراین مرحله رقابت شرکت ها و بی تفاوتی مشتریان نسبت به کالاها وخدمات کارآفرینان افزایش می یابد و بازار اشباع می شود . فروش شرکت دراین مرحله رفته رفته تثبیت می شود . به این مرحله مرحله نوسان هم گفته می شود چون پس ازاین مرحله شرکت به سمت سود دهی بیشتر یا افول وشکست نوسان پیدامی کند.

دراین مرحله نوآوری واختراع غالبا برای موفقیت درآینده اهمیت اساسی دارد .

 

مرحله نوآوری یا افول :

شرکت هایی که به نوآوری توجه نمی کنند ، سرنوشتی جز نابودی وشکست در انتظارشان نخواهد بود . شرکت هایی که ازنظر مالی موفق هستند غالبا سعی در بدست آوردن شرکت های نوآور دیگری هستند تا شرکت خود را رشد دهند . همچنین تعدادی ازشرکت ها روی توسعه خدمات یا محصول جدید کارمی کنند تا آنچه را که اکنون ارائه می دهند توسعه ، رشد ویا تکمیل نمایند.

 

پایان جلسه دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا