امام علی عليه ‏السلام :

جودُ الوُلاةِ بِفَيءِ المُسلِمينَ جَورٌ وخَترٌِ؛ بخشش كارگزاران از اموال مسلمانان، ظلم و خيانت است.

دلایل نداشتن اتحاد وعدم اعتقاد به خردجمعی

بسمه تعالی

دلایل نداشتن اتحاد وعدم اعتقاد به خردجمعی

با تحقیق وبررسی وتجزیه وتحلیل عملکرد برخی ازافردی که درسنوات گذشته یا درحال حاضر مسئولیت داشته ودارند یا دربرخی مجموعه ها عضویت دارند به یک نتیجه جالب وقابل تامل می رسیم وآن هم این است که برخی ازافراد انگارآمدن تا فقط عضوآنجا شوند یامسئولیت بگیرند ،کارکردن وتصمیم گیری ومشارکت مردمی را بلد نیستند یا نمی خواهند انجام بدهند واتحاد و هم دلی بین اعضای مجموعه ومردم را برنمی تابند ومدام برطبل اختلاف افکنی ودوبه هم زنی و… دربین آنها ومردم می کوبند

به نظرمی رسد اینگونه اعمال ورفتار عوامل مختلفی دارند که عبارتند از :

 

 

1 هوای نفس ، خودخواهی وخود بزرگ بینی :

اینکه شخصی خودش را بالاتر ازدیگران بداند یااحساس این راداشته باشد که ازبقیه بیشتر می داند یا بیشتر وبهتر بلد است

2 نداشتن برنامه کاری :

وقتی با تبلیغات وهزینه های آنچنانی برای یک دوره ای انتخاب می شوند یامسئول می شوند و از پول و جیب مردم حقوق می برند باید حداقل یک برنامه ای برای این محل یاشهرخود داشته باشند یا یک کارمفیدی انجام داده باشند یا حداقل یک طرح ، ایده و… ارائه بدهند که متاسفانه اینگونه افراد ندارند

3 پایین نگه داشتن مطالبات مردم وشهروندان :

تا وقتی که دربین مسئولین مثلا درشورا و شهرداری اختلاف وجود داشته باشد سطح مطالبات مردم و شهروندان هم پایین نگه داشته می شود بطوریکه هروقت مردم اینها رامی بینند نمی پرسند فلان طرح چی شد ؟ فلان پروژه چرا اجرایی وبه اتمام نرسید ؟ چرا بامسئولین استانی ارتباط برقرارنمی کنید ؟ چرا جلسات کاربردی نمی گذارید؟ بلکه دراین شرایط می پرسند یا توصیه می کنند باهم خوب باشید واختلاف ها را کنار بگذارید یا تا زمانیکه شهردار انتخاب نشده می خواهند که حداقل یک شهردار انتخاب کنند .

4 عدم اعتقاد به خردجمعی وشورومشورت :

بدترین حالت یک عضو اداره یا مجموعه نداشتن اعتقاد به خردجمعی است که بلای جان همه مشکلات اداری ومخصوصا تصمیمات شورایی است برخی ها دوست دارند یا می خواهند تصمیم ، تصمیم آنها باشد فکر می کنند هرچه او می گوید یا انجام می دهد درست است وبقیه اشتباه می کنند .

ایشان باید بدانند که وقتی تصمیمی گرفته شد وموضوعی که تصویب شد همه باید به آن تن بدهند وبه احترام جمع آنرا بپذیرند وکمک کنند تا سایر امور ومشکلات هم حل وفصل شود .

باید این راهم بدانید که خودشما هم ازاین موضوع استفاده کرده وبعد ازانتخاب به این سمت بقیه افراد ورقبا تمکین نموده وبه شما تبریک گفته همکاری هم می کنند ویاشاید درخصوص مواردی یا لوایح وطرح هایی که درمحل کارشما مطرح و به تصویب می رسد برخی ها مخالف بوده باشند واگر مثل شما عمل کنند چه اتفاقی می افتد ؟

5 عدم ارتباط با مراکز علمی ، دانشگاهی ، نخبگان وفرهیختگان :

متاسفانه ابنگونه افراد ومسئولین با مراکز علمی دانشگاه ها وحوزه های علمیه ارتباط کاری وعملی ندارند وهمچنین با نخبگان وفرهیختگان ارتباط برقرار نکرده ومشورت نمی گیرند ودوست دارند اموربصورت سنتی و ریش سفیدی وازطریق ارتباطات فردی اداره شود .

6 گذشت وایثار :

دربرخی مواقع انسان به آن چیزی که می خواهد یادوست دارد نمی رسد وآنرا بدست نمی آورد ویاموضوعی که دنبال می کند محقق نمی شود وبه آن اهدافی که درنظردارد نمی رسد لذا اگر انسان ، با خدا باشد ، مومن باشد ، انقلابی عمل می کند و به رای اکثریت احترام می گذارد وبخاطر همکاران وشهروندان وپیشرفت امور، اداره ، شهرو مملکت خود گذشت می کند و با وجودخلاف میل باطنی خود با گروه وسایر مسئولین ، همکاری نموده ودراجرای برنامه ها وعملیاتی کردن آنها همراهی ومشارکت می کند .

7 عدم آگاهی ویا ندانستن نتیجه کار عدم همکاری وهمراهی :

شاید این آقایان نسبت به عواقب ونتیجه این کار اطلاعات کافی نداشته باشند اینکه با اینگونه اختلاف افکنی ها وتوطئه ها موجب عقب ماندگی اداره ، شهرو…. ، بی احترامی به سایر مسئولین ودست اندرکاران ، دهنکجی به تصمیمات سایرین محسوب می شود .

 

لذا با کمی تامل ، دقت ، ذکاوت ، هوشیاری ، عقلانیت ، آگاهی ، ارتباطات مناسب وگذشت ، می توان به این صفت بد ورذیله پایان داد ودرجهت خیر وصلاح خود ، مجموعه کاری ومدیریتی ، همکاران ، سایر مسئولین ودست اندرکاران قدم برداشت وبرای اعتلای کلمه حق وپیشبرد امور ، رشد وتوسعه اداره ف شهر و… باهم همکاری ومشارکت و رفاقت داشته باشند تا درآیندگان ودرتاریخ آنجا همیشه با نام خوب وخیر ازایشان نام برده شود

الهم الجعل عواقب امورنا خیرا

ازیادداشت های حسنعلی نوروزی 21 بهمن ماه 1400       www.hasanalinorouzi.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا